mobil:+36 30 931 7749  |  tel: +36 23 781 183  |  email: info@szigep.hu

FÚRÁS MENETE

 

  

1. A FELADAT PONTOS MEGHATÁROZÁSA

A feladat pontos meghatározása a fúrás előkészítését, valamint a terület felmérését jelenti. A fúrás előkészítéséhez szükség van a keresztezendő műtárgy vizsgálatára, a terület felméréséhez a közelben meglévő közművek pontos elhelyezkedésére, ezeknek a közműveknek a vedőtávolsgára vonatkozó adatok meghatározására, valamint a talaj mechanikai szakvélemény kikérésére - a fúrás hosszától függően minimum 2, vagy 50-100m-ként.

 

  

2. A FÚRÁS MEGTERVEZÉSE 

Különbséget teszünk engedélyezési terv és fúrási munkaközi terv között. Az engedélyezési tervet a nyomvonal tervezője készíti, míg a fúrási munkaközi tervet a fúrós cég készíti, az engedélyezési terv adataira támaszkodva.

A fúrás megtervezésénél fontos tényező a behúzandó cső hossza, átmérője, a keresztezendő műtárgy mélysége, és a talaj összetétele.

A tervezésnél figyelembe vesszük a behúzandó cső hajlítási sugarát. Az acélcsöves fúrásoknál általában a behúzandó acélcső hajlítási sugara határozza meg a fúrási minimális hajlítási sugarat. A KPE cső behúzásánál viszont a fúrórudazat maximális hajlítási sugara határozza meg a fúrás nyomvonalát.

A fúrási terv készítésénél figyelembe vesszük a a meglévő közművek előírt védőtávolságát is.

A fúrási tervhez tartozik egy fúrási táblázat, amely megmutatja a fúrás irányítójának, hogy az egyes rudakon mennyit kell hajlítani, hogy az előre tervezett ív pontosan tarható legyen. Az elérhető pontosság függőleges irányban szárazföldön 0-30 cm, vízfelületen 0-50 cm, vízszintes irányban szárazföldön 0-40 cm, vízfelületen 0-80 cm.

 

fúrási terv rajz

 

  

3. FELVONULÁS, INDÍTÓ-, FOGADÓ- ÉS ISZAPGÖDÖR KÉSZÍTÉSE

 

A fúrási terv elkészülte után, meghatározzuk a fúrógép telepítési helyét és az indító- és fogadógödör helyét, és méretét. Nagyobb fúrásoknál külön organizációs tervet készítünk. Az indító és a fogadó gödör nagysága függ a behúzandó cső átmérőjétől.

 

 

4. A BEHÚZANDÓ CSŐ ELŐKÉSZÍTÉSE

 

Az acélcsövet illetve a KPE csövet a fogadó oldalon összehegesztjük, és itt kerül sor a nyomáspróbára is.

 

 

   Kiterített KP csövek    Görgőkre helyezett 300-as előkészített acélcső   

  

  

5. VEZETŐ / PILOT FURAT KÉSZÍTÉSE

 

A fúrási terveknek megfelelően, elkészítjük a pilot furatot. A fúrófejben elhelyezett 8-12 kHz-en működő adó közvetíti a vevő egységnek a fúrófej mélységét, dőlésszögét, vízszintes irányát, és az „órajelét".

  

  

 

 

   muszer2 copy    muszer3 copy   

 

  

   

  

     

müködési elv 1abra

 

  

  

  

Az átvezetés folyamán váltakozva használjuk a fúrást és a sajtolást, közben folyamatosan – nagy nyomással – bentonitot sajtolunk a furatba. Az irányítást, a megfelelő irányba való sajtolással biztosítjuk.

  

 

   Fúrófej érkezése 2    furofejek copy   

    

   

6. FURATBŐVÍTÉSEK

 

Amikor a fúrófej a fogadó oldalon megérkezik, a fúrófejet bővítő fejre cseréljük. A bővítők több félék lehetnek, kiválasztásuk a talaj összetételétől függően történik.

 

   bovito1 copy   bovito3 copy    bovito4 copy  

 

 

 

A bővítések folyamán a beinjektált bentonitnak több funkciója van:

- megfelelő állékonyságot biztosít a furatnak

- "kihordja" a fellazított talajt

- keni a fúró vagy bővítő fejet

  

  

müködési elv 2abra

  

   

7. A MŰANYAG VAGY ACÉLCSŐ BEHÚZÁSA

 

A cső behúzását csak akkor kezdjük meg, ha a furat megfelelően állékony. A csőre egy megfogó szerszámot helyezünk, és a furatban lévő fúrórudazattal behúzzuk a haszoncsövet.

  

  

  müködési elv 3abra

 

 

8. HELYREÁLLÍTÁS, LEVONULÁS

 

A csövek behúzása után a megmaradt bentonit iszap kiszivattyúzásra, a gödrök betemetésre, a terep helyreállításra kerül.

  

 

9. DOKUMENTÁLÁS

 

A fúrásról megvalósulási hossz-szelvényt készítünk.

  

  

mobil:+36 30 931 7749  |  tel: +36 23 781 183  |  email: info@szigep.hu